Keissit

Sopivasti erottuvaa visuaalista viestintää YTYlle

Miten saisimme parikymppiset kiinnostumaan liittomaailmasta?
YTYn visuaalisessa viestinnässä piti näkyä reilu yhdessä tekemisen meininki. Moni kokeneempikaan kettu ei tiedä, että moderni järjestö muuttuu maailman mukana!

YTY brändikuva.


YTYn viestintäpäällikkö Leena Vänni kertoo klassisen epämääräisestä kuvatarpeesta. ”Tiesimme, että jotain tarvitsisi tehdä, mutta emme oikein ehtineet miettiä asiaa.” Yksityisalojen Esimiehet ja Asiantuntijat YTY kaipasi visuaaliseen viestintäänsä selkeyttä ja raikkautta. Leenan mukaan Keksissä houkutteli hyvä fiilis. ”Keskustelimme muidenkin tekijöiden kanssa, mutta yhteistyö on myös kemiakysymys. Tapasimme keksiläiset ja totesimme, että vaikuttaa hyvältä.” YTYn sydämeen oli vain yksi varma reitti; kuulemalla ytyläisiä. Ennen kuin ehdotimme kuvauksia, pohdimme YTYn visuaalisuutta yhteisissä työpajoissa. Työpajatyöskentelystä voit lukea lisää täältä. 

Työpajat sujuivat nappiin, ja kuvakonsepti kirkastui. Ytyläiset olivat konseptiin tyytyväisiä ja näyttivät vihreää valoa kuvauksille. Otimme YTYlle brändi- ja henkilökuvat sekä kuvasimme kolmen videon sarjan.

 

"Pystyimme melkein nostamaan jalat pöydälle."

 

Miks mun pitäis kuulua liittoon?

Millaisella äänensävyllä ja tarinalla potentiaalisia jäseniä pitäisi lähestyä? 

Yksilökeskeiset, järjestöihin epäilevästi suhtautuvat parikymppiset piti saada hahmottamaan, miksi liittoon kannattaa kuulua. Viestinnän piti myös puhutella kokeneempia kohderyhmiä ja herättää ajatuksia omasta työarjesta. ”Oli selvää, että kuvat eivät ainakaan voi olla vanhentuneita. Tavoittaaksemme nuoremman kohderyhmän meidän pitää olla visuaalisesti raikas”, Leena toteaa. Ennakkoluulot saattavat olla muillakin tiukassa. Moderni esimiesten ja asiantuntijoiden järjestö kuitenkin elää ja hengittää maailman mukana. 

”Tämä oli hankala! Kun näemme itsemme sisältäpäin, tätä ei tule korostettua riittävästi. Ensin saimme vakuuttaa Keksin siitä, että olemme erilainen liitto, joka muuttuu ajan mukana. Keksiläiset olivat tästä innoissaan.”  Mielikuvat vastakkainasettelusta piti myös kumota. Ytyläisille on selvää, että tulevaisuutta rakennetaan yhdessä. Työantajat eivät ole vihollisia, vaan kaikki vetävät yhtä köyttä. ”Reilu yhteistyö on meille itsestäänselvyys ja perustekemistämme, mutta emme itse muista kertoa siitä. Keksiläiset muistuttivat, että tämähän on hyvä asia! Luotimme siihen, millaiseksi keksiläiset kokivat YTYn”.

 

YTY brändikuva.
YTY brändikuva.

"Yhteistyö on myös kemiakysymys."

 

Fiilis, jota emme osanneet edes tilata!

YTYn tiloissa kuvatuista kuvista välittyy Leenan mukaan leppoisa asiantuntemus. ”Kuvat ovat tosi meidän näköiset. Omat henkilömme olivat isommassa roolissa kuin alun perin suunnittelimme. Kuviin valikoitui leppoisia tyyppejä, jotka toivat oikeanlaista fiilistä, jota emme olleet osanneet edes tilata.” Leenan mukaan oma toimisto kuvausympäristönä sopii YTYn henkeen. Hän väläyttää, että nyt kuvavalikoimaa on myös helppo täydentää. Ihan heti kuvat eivät kuitenkaan pääse loppumaan. ”Kuvia on tarpeeksi laaja kattaus, ja ne ovat monikäyttöisiä. Ne ovat jo olleet ahkerassa käytössä nettisivuillamme ja markkinoinnissa. Kuvista tulee usein valikoitua ne omat suosikit.” YTYn ei tarvitse erottua erottumisen vuoksi, mutta oma ilme pitää näkyä ja kuulua. Iloksemme onnistuimme luomaan juuri sen hiuksenhienon eron. ”Haluamme olla omannäköisiä ja tulla tunnistetuksi muiden joukosta, mutta meidän ei tarvitse erottua radikaalisti. Saimme juuri sopivasti erottuvan kokonaisuuden”, Leena iloitsee.

 

"Työpajat sujuivat nappiin ja kuvakonsepti kirkastui."

 

YTY brändikuva.


Videoiden tehtävä oli kertoa, millainen järjestö YTY oikeasti on.

”Aikaisemmin olemme tuottaneet videoita niin, että meille on tarjottu valmista ideaa tai meillä olisi pitänyt olla valmis idea. Kumpikaan tapa ei sovi meille. Harva tuntee toimintaamme ulkopuolelta kovin hyvin, ja toisaalta emme osaa tuottaa oikeanlaista sisältöä, koska olemme liian sisällä asiassamme” Leena selittää ja lisää, että fasilitoitu työpaja sopi YTYlle erinomaisesti. ”Keksi ei tuottanut meille valmista ratkaisua, vaan meitä kuunneltiin ja tietämystämme hyödynnettiin. Pääsimme heti joko kannattamaan tai torppaamaan ideoita. Se oli tosi motivoivaa.”

 

"Keksiläiset näkivät toimintamme ja osasivat
 pukea sen näkyvämmäksi."

 

Käytännön yhteistyö sujui Leenan mukaan helposti. ”Pystyimme melkein nostamaan jalat pöydälle – ainakin tämän projektin osalta”, Leena nauraa. YTYssä oltiin vakuuttuneita siitä, miten järjestön ajattelutapa heräsi eloon kuvamaailmassa. ”Keksiläiset tekivät hyvää työtä ja loivat meille aivan uudenlaista markkinointia. He näkivät toimintamme ja osasivat pukea sen näkyvämmäksi. Olemme samalla oppineet paljon uutta itsestämme. Varmasti jatkamme yhteistyötä myös tulevaisuudessa.”

”Keksitään sitten, mitä tehdään seuraavaksi”, YTYn Leena Vänni lohkaisee.

 

Yhteydenottopyyntö

Keissin tiimi

Asiakasvastaava

Natalia Baer

Tuottaja

Kata Niemi

Tuottaja

Matti Nieminen

Kuvaaja

Mika Pakarinen

Kuvausjärjestelyt

Jesse Pohjonen

Leikkaus ja animaatio

Riku Leino