Keissit

Viking Line

Kohdemarkkinoiden erilaiset tarpeet, yhtenäisen brändimielikuvan vahvistaminen ja tehokkaasti laineilla tehtävät suuret tuotannot -
näihin haasteisiin Viking Line ja Keksi lähtivät yhdessä hakemaan ratkaisuja reilu vuosi sitten. 

Viking Line brändikuva


Matka on ollut opettavainen ja palkitseva, kertovat Viking Linen markkinointipäällikkö Håkan Sourander ja Keksin toimitusjohtaja Jenni-Justiina Niemi.

 

Mistä liikkeelle?

Håkan:

”Meillä on firman sisällä monta tahoa, jotka käyttävät samaa kuvamateriaalia, ja välillä oli todella vaikeaa tehdä työtä niin, että kaikki tahot ja eri maat sekä kulttuurit olisivat tyytyväisiä. Koska kunnollista kuvastrategiaa ei ollut, kunkin kuvan sopivuus oli makuasia.

Tarvitsimme yhteisesti hyväksytyn kuvakonseptin, joka on sama kaikille ja määrittelee, miltä Viking Linen brändi näyttää. Meidän piti päättää, mitä ja miten haluamme kuvillamme kommunikoida ja mikä on yhteinen linjamme.

Keksin toimitusjohtaja Jenni herätti tapaamisissa luottamukseni ja ymmärsi meidän tarpeemme todella nopeasti. Arvostan sitä, että hän on itse ollut tekijä ja ymmärtää myös kaikki tuotannon vaiheet. Pystyin luottamaan häneen heti, ja Keksi tuntui turvalliselta valinnalta.”

 

Viking Line brändikuva Viking Line brändikuva
Viking Line brändikuva Viking Line brändikuva

Miten kuvakonsepti tehtiin?

Jenni:

”Teetimme ennakkokyselyn Ruotsin, Suomen, Venäjän, Viron ja Ahvenanmaan markkinointivastaavilla ja pidimme kaksi tehokasta työpajaa, joissa erilaisilla tehtävillä koottiin yhteistä näkökulmaa. Kuvakonseptissa otettiin kantaa kuvamaailman tyylin ja sisältöjen lisäksi muun muassa tuotantoprosessiin ja vuosisuunnitteluun.”


Miten menetelmä toimi?

Håkan:

”Työpajat olivat meille todella tärkeitä. Ne saivat aikaan kypsymisprosessin firman sisällä. Kaikki ymmärsivät, mistä on kyse ja kuinka vaikeaa on saada palaset sopimaan yhteen, jos jokainen katsoo asioita ainoastaan omasta näkökulmastaan. Nyt tiedämme, miten tärkeä yhteinen kuvamaailma ja -kieli on. Sisäistimme, että meillä on yksinkertaistettuna vain yksi tuote ja kaikkien kohderyhmät tapaavat samoilla laivoilla.”

 

Viking Line brändikuva Viking Line brändikuva

Miten tuotannot sujuvat nyt?

Håkan:

”Olemme tehneet Keksin kanssa kuvatuotantoja Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja näiden maiden välillä kansainvälisillä vesillä. Meidän aikaamme säästyy valtavasti. Nyt vain briiffaamme Keksin, joka toteuttaa näkemyksemme. Arvostan tuottaja Kata Niemen työtä todella paljon. Hän miettii ratkaisuja puolestani, ehdottaa ja on omatoiminen. Minun ei tarvitse olla edes mukana kuvauksissa ja saan, mitä haluan.

Yksi konseptoinnin tavoite oli luoda kuvien tuottamisesta järjestelmällinen ja helppo prosessi – ja tavoite todella saavutettiin. Saamme monipuolista kuvamateriaalia, joka vastaa kaikkien tarpeisiin.”

Jenni:

”Ennakkosuunnittelu on kaiken a ja o. Laivalla kuvauksen järjestäminen on melkoinen palapeli, johon vaikuttavat muun muassa laivaliikenteen aikataulut, aikavyöhykkeet, matkustavien asiakkaiden huomioiminen, sääolot ja lukuisat pienet seikat. Esimerkiksi merellä kommunikointi kuvausryhmän ja mallien välillä vaatii suunnitelmallisuutta, kun kännykät ja radiopuhelimet eivät toimi. Stylistin järjestelmällisyyttä puolestaan tarvitaan, kun hytissä on sata erilaista asukokonaisuutta ja malleja puetaan kohtauksesta toiseen. Meillä koko tiimi puhaltaa hienosti yhteen ja jokainen tietää mihin tähdätään.”

 

Viking Line brändikuva
Viking Line brändikuva Viking Line brändikuva
Viking Line brändikuva Viking Line brändikuva

Mitä yhteisellä matkalla on opittu?

Håkan:

”Eri kohdemarkkinoiden kulttuurit luovat kuvasisältöihin haasteita. Ruotsalaiset ovat suvaitsevaisia, virolaiset konservatiivisempia, suomalaiset jotakin tältä väliltä. Tämä kaikki huomioidaan esimerkiksi siinä, miten alkoholi ja eri etniset ryhmät näkyvät kuvissa.

Myös reittien ja matkojen monipuolisuus haastavat meitä. Viron ja Suomen sekä Ruotsin ja Ahvenanmaan väliset reitit toimivat kuin bussilinjat, tietyt reitit ovat bilepaikkoja ja jotkut puolestaan lapsiperheiden lomanviettokohteita. Kaikille sopivien kuvien löytäminen on joskus vaikeaa, ja siksi teemme paljon variaatioita kuvista.

Kaikkea ei todellakaan kannata tehdä itse. Hyvän kumppanin mukaantulo on ollut helpotus. Näin jälkikäteen voi sanoa, että ensimmäinen kuvaus olisi voinut olla pienempi, jotta olisimme voineet varmistaa yhteisen näkemyksen. Visuaalisten asioiden sanoittaminen on vaikeaa, joten kuvatyöpajoissa konkreettisia kuvaesimerkkejä ei voi olla liikaa.”

Jenni:

”Työpajojen ja selkeän kommunikaation merkitys on korostunut tällaisessa kansainvälisessä yhteistyössä. Oppia on tullut myös tuotannon detaljeissa, ja onneksi oppiminen jatkuu edelleen.”

 

Viking Line brändikuva


Kannattiko?

Håkan:

”Kyllä. Kuvien tuottaminen on meille investointi, ja on tärkeää, että kuvien tekeminen on Keksin erityisosaamista. Jos teemme työn itse, emme tee sitä ollenkaan yhtä hyvin kuin Keksi. Nyt voimme käyttää kuvia monessa kanavassa, monessa yhteydessä ja monessa maassa pitkän aikaa, joten tästä työstä on järkevää maksaa.

Suosittelen Keksiä kaikille, jotka haluavat saada laadukkaita kuvia helpolla, luotettavan ja hyvän yhteistyökumppanin kanssa. Ensin toki kannattaa miettiä, mitä haluaa. Keksi auttaa tarpeiden kirkastamisessa, niiden tiivistämisessä ja lopputuloksen toteuttamisessa.”
 

Viking Line brändikuva Viking Line brändikuva
Viking Line brändikuva Viking Line brändikuva
Viking Line brändikuva
Yhteydenottopyyntö

Keissin tiimi

Asiakasvastaava

Jenni-Justiina Niemi

Tuottaja

Kata Niemi

Valokuvaaja

Elina Manninen

Valokuvaaja

Mika Pakarinen

Valokuvaaja

Tuomas Uusheimo

Stylisti

Pia Hollo

Meikkaaja

Anne Flink

Meikkaaja

Satu Arvo

Assistentti

Julia Paajanen

Assistentti

Jesse Pohjonen

Assistentti

Pekka Rousi