Keissit

Hiihtoliiton H-hetki

Nyt jos koskaan tarvittiin voimakas video pohjoismaisten hiihtolajien todellisesta luonteesta. Teimme Hiihtoliiton myynnin työkaluksi videon, jonka tehtävä oli täräyttää kylmät väreet selkäpiihin, saada silmänurkat kostumaan ja osua suoraan suomalaisen sieluun.

 

Hiihtoliitto halusi vaikuttavan videon myyntinsä tueksi, ja valikoiduimme videon tekijäksi.

”Teimme aikaisemmin yhdessä visuaalisen viestinnän strategiaa, ja yhteinen kieli löytyi jo silloin. Prosessikuvauksen ja idean vuoksi päädyimme teihin myös nyt. Nappasitte hyvin kiinni ajatuksistamme ja toitte esille videon mahdollisuudet”, Hiihtoliiton viestintäpäällikkö Soili Hirvonen taustoittaa.

Yhteistyökumppaneille suunnatulla videolla haluttiin herätellä mielikuvia pohjoismaisten hiihtolajien todellisesta luonteesta. Hiihtoliitolla oli filkasta oma ideansa, mutta reitin varrella kelkka kääntyi.

”Alkuperäinen ajatuksemme oli yhdistellä kuvaa, videokuvaa ja dataa lajiemme valtavasta näkyvyydestä TV:ssä ja ansaitussa mediassa”, Soili kertoo.

Halusimme Keksissä kuitenkin katsoa pintaa syvemmälle. Järjestimme etänä työpajan ja hioimme ideaa yhdessä.

”Työpaja eteni tosi hyvin ja pysyimme aikataulussa, vaikka asiat vähän rönsyilivätkin. Olitte määritelleet selkeästi osa-alueet, joiden avulla pystyitte lähteä työstämään käsikirjoitusta”, Soili kiittelee.

Lopputulos oli huippu-urheilijoilla maustettu sähäkkä kokonaisuus, jossa Hiihtoliiton toivoma vau-efekti pääsi oikeuksiinsa.
 

"Oli hienoa, että kuvauksille oli selkeä suunnitelma
 ja pysyttiin aikataulussa."

- Soili Hirvonen
 

Urheilijoiden kanssa edetään rivakasti

Viime keväänä Hiihtoliitossa tarvottiin upottavassa hangessa. Talvia latistava ilmastonmuutos, korona ja riittämätön rahoitus söivät lajin vetovoimaa. Väki oli lomautettuna, ja videota järjesteltiin vähäisillä resursseilla.

”Samalla meillä oli valtava määrä toiveita ja tahtotiloja, ja halusimme saada kaiken”, Soili naurahtaa. 

Hiihtoliitolla oli kiikarissa kuvauslokaatio, ja pistimme hihat heilumaan.

”Kuvaukset sujuivat tosi hyvin. Urheilijat eivät voi olla päivätolkulla kuvauksissa. He ovat tottuneet siihen, että mennään rivakasti eteenpäin. Oli hienoa, että kuvauksille oli selkeä suunnitelma ja pysyttiin aikataulussa. Kaikki purkitettiin kerralla. Materiaalia jäi tulevaisuuttakin varten”, Soili iloitsee.

Mikä fiilis yhteistyöstä jäi tällä kierroksella?

”Idearikkaus ja prosessi ilahduttivat. Meillä oli teihin koko ajan vahva luottamus. Oli myös mahtava nähdä, miten innostuitte urheilijoiden kanssa työskentelystä. Innostuneisuus näkyi kuvauksissa ja näkyy videossa. Osasitte mennä syvälle aiheeseen. Myös me, joille urheilu on tuttua huttua, saimme videosta irti sen, mitä pitikin.”
 

"Kannustan luottamaan luovaan suunnitteluun
ja lähtemään avoimin mielin eteenpäin."

- Soili Hirvonen
 

Miten tehdään älyttömän hyvä video?

Vinkit jakoon! Kysyimme Soililta, miten toisen viestinnän päättäjän kannattaa lähestyä vastaavan videon tekoa.

Hyvin suunniteltu

”Toimijaa valitessaan kannattaa pyytää prosessikuvausta. Tuotanto oli teillä Keksissä hyvin suunniteltu ja se oli helppo viedä läpi sovitussa aikataulussa.”

Kuka sanoi ja mitä

”Toiveiden tynnyri voi olla lähtötilanteessa valtava. Kannustan tarkistamaan, että tekijällä on dokumentointi kunnossa. Se helpotti ainakin minua asioiden työstämisessä.”

Tilaa luovuudelle

”Kannattaa kirkastaa oma tavoite, mutta ei vielä lyödä asioita lukkoon eikä käsikirjoittaa videota valmiiksi. Teillä Keksissä oli valtava ideapankki, josta idea lopulta syntyi. Kannustan luottamaan luovaan suunnitteluun ja lähtemään avoimin mielin eteenpäin.”

Miten oman alan huippunimiä saa napattua videoon?

”Omalla tekemisellä. Pitää olla suunnitelmallinen, mutta toisaalta pitää sopeutua nopeisiinkin muutoksiin. Ei voi olla heti ensimmäisessä yllättävässä tilanteessa painamassa paniikkinappulaa. Perusraamissa pitää olla varaa joustaa. Urheilijoiden kanssa olen oppinut, että asiat kääntyvät aina hyvin päin.”

 

Tarvitsetko apua videotuotannon suunnittelussa ja toteutuksessa?

Please wait...

Keissin tiimi

Asiakasvastaava

Jenni-Justiina Niemi

Kuvaaja

Mika Pakarinen

Äänisuunnittelija

Emil Sana

Käsikirjoitus, ohjaus, tuotanto

Jesse Pohjonen

Vastaavat keissit