Keissit

Työturvallisuuskeskus

Huolellinen suunnittelu yhdessä asiakkaan kanssa mahdollisti kevyesti etenevän kuvatuotannon. Lopputuloksena syntyi luonnollisia, monipuolisia suomalaisen työelämän kuvia.

Työturvallisuuskeskus brändikuva


”Meidän on oltava mukana muuttuvassa työelämässä ja esitettävä aitoja työelämää esittäviä kuvia. Esimerkiksi kuvapankit eivät useinkaan tarjoa suomalaisen työelämän näköisiä kuvia. Emme voi väittää tuntevamme työelämää jos kuvamaailmamme ei tue tätä”, sanoo viestinnän asiantuntija ​​​Tuuli Vattulainen Työturvallisuuskeskuksesta.

Työturvallisuuskeskus toivoi raikasta kuvamaailmaa uudistuneen visuaalisen ilmeen tueksi ja valitsi kumppanikseen Keksin. Kuvien tarve oli laaja, ja tuoreita kuvia tarvittiin etenkin uuden ilmeen saaneille verkkosivuille.

Yhteistyön aluksi työpajoissa kartoitettiin asiakkaan tarpeita ja kuva-aiheita laajasti. Suunnittelussa osallistettiin Työturvallisuuskeskuksen eri toimialojen asiantuntijoita, jotka tuntevat työpaikkojen arjen erilaisine työturvallisuushaasteineen.

Toimialojen erityispiirteet oli otettava huomioon kuvaustilanteissa, jotta valmiista kuvista varmasti olisi hyötyä asiantuntijoiden käytössä. Kuvissa olevien tilanteiden tuli olla hyvien työturvallisuuskäytäntöjen mukaisia.

 

Työturvallisuuskeskus brändikuva Työturvallisuuskeskus brändikuva
Työturvallisuuskeskus brändikuva Työturvallisuuskeskus brändikuva

Vattulaisen mukaan prosessi eteni Keksillä hyvin ja selkeästi. Koska asiantuntijoiden asiantuntemusta hyödynnettiin suunnitteluvaiheessa, työturvallisuuden kannalta olennainen tieto välittyi suoraan tekijöille.

”Meidän ei tarvinnut pähkäillä, mitäköhän sieltä tulee, vaan saimme sitä mitä oli tilattu. Ennen kuvauksia saadut kuvasuunnitelmat olivat niin selkeitä, ettei tuotannoista syntynyt lisäkysymyksiä”, Vattulainen kertoo.

Työryhmä kävi eri alojen työpaikoilla kuvaamassa ihmisiä työssään ja osassa kuvauksista käytettiin myös Keksin tavismalleja. Kuvauksissa edettiin kuvaussuunnitelman mukaisesti, minkä lisäksi työryhmä osasi poimia kiinnostavia, aitoja työnteon hetkiä spontaanisti.

 

”Suunnitteluprosessi eteni jouhevasti. Vaiheet olivat selkeät, saimme tilaisuuden miettiä mitä todella tarvitsemme ja haluamme. Tästä oli selkeästi hyötyä ja jokainen vaihe johti luontevasti seuraavaan.”

 

Työturvallisuuskeskus brändikuva


Työturvallisuus on ennen kaikkea yhteistoimintaa. Tämän takia kuvamaailmassa olennaista on luonteva yhdessä tekeminen ja vuorovaikutus. Työturvallisuuskeskus järjestää myös paljon koulutuksia, joiden markkinoinnissa näistä kuvista on hyötyä.

Kuvien monikäyttöisyys on tärkeä ominaisuus Työturvallisuuskeskuksen viestinnälle.

”Yllätyin siitä, miten monipuolisia kuvia jokaisesta kuvauspaikasta sai! Valmiissa kuvissa korostuu luonnollisuus, joka on juuri mitä toivoimme. Haluamme näyttää tuntevamme työpaikat ja olevamme lähellä työpaikkojen arkea”, Vattulainen sanoo.

Valmiit kuvat löysivät nopeasti tiensä julkaisuihin, verkkosivuille, asiantuntijoiden koulutusmateriaaleihin, messuosastolle ja esitteisiin. Kuvamaailman linjaaminen oli asiakkaalle arvokasta myös siksi, että sitä on jatkossa helppo täydentää!
 

Työturvallisuuskeskus brändikuva
Työturvallisuuskeskus brändikuva
Yhteydenottopyyntö

Keissin tiimi

Asiakasvastaava

Jenni-Justiina Niemi

Tuottaja

Kaisa Hatakka

Valokuvaaja

Mikael Ahlfors

Assistentti

Julia Paajanen

Meikkaaja

Kira Muesa