Keissit

Mallit ja kuvauslokaatiot avainasemassa RIKU:n kuvauksissa

Saimme tehtäväksemme toteuttaa monipuolisen ja visuaalisesti yhtenäisen kuvakokonaisuuden Rikosuhripäivystykselle. Miten varmistimme, että mallit ja lokaatiot olivat juuri sopivat, mutta kulut pysyivät kurissa?

Tummaihoinen henkilö nojaa puuta vasten.

 

”Rikosuhripäivystys eli RIKU tilasi meiltä kuvakokonaisuuden, joka vastaisi heidän monenlaisiin viestinnän tarpeisiinsa. Meidän tehtävämme oli varmistaa, että kuvat eivät vain näyttäisi hyvältä, vaan myös välittäisivät ja vahvistaisivat RIKU:n viestejä”, kertoo Keksin tuottaja Liisa Eerola.

 

Kulukuri tiedossa alusta asti

”Tiukan budjetin vuoksi kustannusarviossa oli tärkeää huomioida asiakkaan erityistarpeet ja pitää kulut kurissa. Avoin keskustelu alusta asti rahasta on tosi oleellista! Käymme kustannusarvion asiakkaan kanssa tarkasti läpi rivikohtaisesti, jotta asiakas ymmärtää, mistä he maksavat ja mistä voidaan tarvittaessa säästää. Päätimme hyödyntää osittain asiakkaan itse hankkimia malleja. Tämä alensi kustannuksia, mutta lisäsi asiakkaan vastuuta projektissa”, Liisa sanoo. 

Lauri Hovi, Rikosuhripäiystyksen viestintäpäällikkö, kertoo alkuasetelmasta asiakkaan näkökulmasta näin: ”Keksin hyvä maine ja omalta ammatilliselta verkostoltani saadut henkilökohtaiset suositukset olivat tärkeitä tekijöitä valinnassamme. Keksin tarjous oli kokonaisvaltainen, läpinäkyvä ja kilpailukykyinen. Keksi pystyi viilaamaan asioita meidän erityistarpeisiimme sopivaksi. Tiedostimme alusta asti, että budjettimme oli tavoitteeseemme nähden tiukahko, joten ideoimme ja etsimme maksuttomat kuvauslokaatiot ja otimme kuvauksiin mukaan myös omia vapaaehtoismalleja.” 

 

Taapero istuu syöttötuolissa ja katsoo kameraan. Pöydän ääressä istuu myös kaksi aikuista. Henkilön kädessä on puhelin, jossa näkyy näppäilty numero 116006.
Henkilöllä on päällään keltainen neule ja päässään kuulokemikrofoni. Henkilö katsoo tietokonetta, hänen takanaan näkyy kirjahyllyjä sekä kaksi henkilöä.

Työpajassa tarpeet terottuvat

”Yhteisessä työpajassamme asiakkaan olemassa olevat kuvat ja kuvatarpeet ruodittiin huolella. Näin me pääsimme hyvin jyvälle siitä, mitä kaivattiin lisää ja mihin tuotannossa kannattaa keskittyä. Tarpeiden ja toiveiden pohjalta loimme kuvaussuunnitelman, joka on tuotantopäivien yksityiskohtaisen tarkka opaskirja ja käsikirjoitus”, Liisa kuvailee. 

”Oli tosi hyvä, että työpajaan panostettiin. Olimme pyytäneet työntekijöiltämme toiveita ja näkemyksiä jo aiemmin, mutta kunnolla fasilitoidussa työpajassa nousi esiin lisää hyviä ja tärkeitä näkökulmia uusien kuvien tuotantoon. Työpajan ansiosta lopulliset kuvat palvelevat paremmin tarkoitustaan – ehdottomasti!” Lauri täydentää ja kiittelee myös kuvaajavalintaa: "Keksin toimintamallin myötä kuvauksiin pystyttiin valitsemaan useista valokuvaajista kaikkein sopivin. Marjaana Malkamäki oli tähän kuvaukseen 110-prosenttisen sopiva ja yhteistyö sujui alusta loppuun tosi hyvin. Näen Keksin vahvuutena sen, että teillä on selvästi rautainen käytännön kokemus, hyvät prosessit ja fiksua porukkaa töissä & kuvaajaverkostossa.” 
 

 

Henkilö seisoo ulkona, kasvot aurinkoon päin.
Henkilö seisoo ulkona, hänellä on keltainen pipo ja hiukset letillä. Hänen takanaan näkyy portaat.
Henkilö kävelee kalliolla meren rannassa. Takana näkyy kaupunkinäkymä.
Kaksi henkilöä istuu penkillä. Etummainen henkilö katsoo alas ja hänellä on kädet yhdessä. Taaemman henkilön käsi on etummaisen henkilön olkapäällä.
Henkilö on ulkona ja katsoo kohti aurinkoa.

Keltaista väriä ja kultaisia malleja

Kuvaajan ja koko työryhmän on ymmärrettävä projektin tavoitteet ja viestit, joita kuvien kautta halutaan välittää. RIKU:n käsittelemät aiheet ovat herkkiä, mutta Marjaanan taitava ohjaus ja mallien huolellinen briiffaaminen etukäteen varmistivat, että mallit tunsivat olonsa kuvauksissa mukavaksi ja ymmärsivät, mitä kuvilta odotettiin.

”Mallien fiiliksen ja hyvinvoinnin takaaminen on kuvauksissa ehdottoman tärkeää. Panostamme aina ohjeistukseen, huolelliseen valmisteluun ja kuvauksissa työryhmän energiatasoihin. Haluamme varmistaa, että jokainen malli tuntee itsensä arvostetuksi ja ymmärtää, mitä heiltä odotetaan. Ei ole väliä, oliko malli yrityksen oma vai Keksin tavismalli – ohjeistamme aina kaikki mallit samalla tavalla”, Liisa kertoo. 

Kuvauslokaatioiden etsimiseen liittyi näissä kuvauksissa erityinen haaste. RIKU:n kuviin haluttiin nimittäin tuoda erityisenä lisämausteena keltaista brändiväriä, mutta ilman lavastamista tai keinotekoista korostamista. 

”Päätimme käyttää lokaatioissa ja asusteissa keltaista väriä luontevan oivaltavasti. Kävimme etukäteen etsimässä sovittujen lokaatioiden lähettyviltä erilaisia keltaisia yksityiskohtia, joita sitten hyödynnettiin kuvauksissa. Brändivärejä tuotiin kuviin harkitusti myös mallien asusteissa”, Liisa kuvailee. 
 

 

Kaksi henkilöä ulkona, molemmat hymyilevät.
Aikuinen ja taapero istuvat makuuhuoneen lattialla.
Henkilö nojaa seinään, johon paistaa osittain aurinko.

Rajaus ratkaisee

Miten kuvat ovat toimineet käytännössä? 

”Eilen viimeksi tuli yhdeltä työntekijältä palaute, että kuvat ovat toimineet erittäin hyvin. Hän pitää paljon koulutuksia ja käyttää kuvia jatkuvasti”, Lauri kertoo. 

”Näin jälkikäteen minulle on entisestään kirkastunut myös, kuinka hyvin kuvien rajaukset on mietitty. Sama kuva taipuu usein vaaka-, neliö- ja pystymuotoon, mikä helpottaa arjessa todella paljon esimerkiksi tehokkaan Meta- ja Google-mainonnan rakentamista. Ja tietysti myös muuta sisällöntuotantoa. Jos joskus päädyn tekemään vastaavaa yhtä tärkeää brändikuvaprojektia, niin mielelläni tekisin sen Keksin kanssa.” 
 

 

Aikuinen ja lapsi ovat lähellä toisiaan. Aikuinen pitää lapsen päästä kiinni.
Henkilön käsi sammaleen päällä.

Keissin tiimi

Asiakasvastaava

Jenni-Justiina Niemi

Tuottaja

Liisa Eerola