Keissit

HNY Groupin visuaalisen viestinnän uudistus

Terävä visuaalinen identiteetti on yhtä tärkeä pienelle yritykselle kuin isolle. Uudistimme kolmen naisen konsulttiyritys HNY Groupin visuaalisen viestinnän vastaamaan tekijöiden osaamista ja tapaa katsoa maailmaa. Iloksemme HNY:läiset päätyivät kokonaisvaltaiseen visuaaliseen uudistukseen ja tiesivät jo kättelyssä, mitä halusivat.

Kolme naista työskentelee toimistossa. Kaksi heistä juttelee taka-alalla, etualalla yksi naisista kannettavalla tietokoneella.


Kun Kati HaapakoskiAnna Niemelä ja Elina Yrjölä perustivat muutama vuosi sitten kolmen naisen konsulttiyrityksen, tekeminen pääsi hyvin vauhtiin visuaalisilla peruspalikoilla. Perustaso kuitenkin kantoi vain tietyn matkaa.

HNY Groupin Kati Haapakoski kertoo, että kolmikon oma graafinen osaaminen ei enää riittänyt eivätkä he päässeet omin avuin eteenpäin.

”Toivoimme yrityksemme visuaalisuudelta enemmän. Olimme tehneet asioita osittain omin voimin, mutta kukaan meistä ei ole graafisen suunnittelun ammattilainen”, HNY Groupin Kati, Anna ja Elina kertovat.

HNY:n Elina pohtii, miten iso merkitys visuaalisuudella on sille, millainen vaikutelma yrityksestä syntyy. Visuaalisuudesta täytyy käydä ilmi, mitä yritys tekee, mitä se pyrkii viestimään ja miten se asiakkaitaan palvelee.

”Huono visuaalisuus haittaa viestintää, hyvä tukee sitä ja erinomainen vie sen uudelle tasolle”, Elina toteaa.

 

"Tuli turvallinen olo;
Keksin kanssa saadaan aikaan hyvää jälkeä."

 

Esimerkkinä isommillekin yrityksille

Istuimme HNY:läisten kanssa juttelemaan, miten voisimme olla avuksi. HNY:n visuaalisen viestinnän uudistukseen sisältyi lopulta tuhti paketti: graafiset elementit, nettisivujen päivittäminen uuteen ilmeeseen, ikonit ja HNY:n oma kuvamaailma. Henkilökuvien lisäksi HNY halusi omia abstrakteja brändikuvia.

Valokuvaajaksi valikoitui ensimmäisen työpajan jälkeen Katri Lehtola, graafisesta suunnittelusta vastasi Jochum von Veh ja ikoneista Laura Koivunen-Niemi. Tuottajina ahkeroivat Kata Niemi ja Karoliina Ek.

”Tiesimme, että Keksi tekee hyvää työtä. Ensitapaamisessa Keksi vakuutti ammattimaisuudellaan. Oli helppo ymmärtää keksiläisten ajattelua ja päinvastoin. Kun tekee töitä rautaisten ammattilaisten kanssa, tulee turvallinen olo; näiden kanssa saadaan aikaan hyvää jälkeä”, Elina kertoo.

"Tarmokkaat asiakkaat tekevät työstämme Keksissä astetta ihanampaa", kertoo Keksin asiakasvastaava Natalia Baer.  HNY:läiset olivat valmistautuneet poikkeuksellisen hyvin ja osallistuivat projektiin aktiivisesti. Saimme lyhyessä työpajassa paljon aikaiseksi. 

”Meillä oli hyvä käsitys siitä, mitä haluamme ja mihin meillä on varaa. Olemme kaikki tehneet töitä kuvaajien ja visualistien kanssa, joten osasimme valmistautua kohtuullisen hyvin”, HNY:n naiset arvelevat.

Vaatimattomuus sikseen, koska HNY:läisten skarppius ei ole sattumaa.

”Hyvä valmistautuminen on osa toimintatapaamme myös omissa asiakastöissämme. Meillä on sen verran elämän- ja työkokemusta, että osaamme ajatella erilaisia skenaarioita pitkälle”, Elina Yrjölä toteaa.

 

"Kun asioita miettii yhdessä visuammattilaisten kanssa,
 ajattelu kirkastuu ja kiteytyy."

 

Ajattelu kirkastui ja kiteytyi

Työskentely Keksin kanssa auttoi HNY:läisiä muotoilemaan paremmin vahvuuksiaan.

”Visualistien kanssa työskentely on omiaan selventämään myös omaa ajattelua. Asiantuntijat ovat tottuneet viestimään sanoilla, mutta visuaalinen viestintä toimii toisilla periaatteilla. Kun asioita miettii yhdessä visuammattilaisten kanssa, aukeaa uusia näkökulmia. Ajattelu kirkastuu ja kiteytyy”, Elina Yrjölä pohtii.

Me Keksissä pidämme mahtavana, että HNY Groupin kaltainen yritys tilaa kokonaisvaltaisen visuaalisen uudistuksen. Visuaalinen identiteetti on yhtä tärkeä pienelle yritykselle kuin isolle. 

"Tekeminen poikkesi hieman normaalista, koska tällä kertaa emme lähteneet uudistamaan ilmettä kokonaan. Kirkastimme olemassa olevan ilmeen ja otimme käyttöön olemassa olevat graafiset elementit uudella, hiukan erilaisella tavalla kuin yleensä. Teimme olemassa olevan ilmeen kylkeen pieniä uudistuksia, jotka tekivät kokonaisuudesta selkeämmän ja vahvemman", kertoo Keksin AD Jochum.

"Ikoneissa yritimme ottaa olemassaolevaa ilmettä mahdollisimman paljon huomioon tuomalla esille logon muotoja kuvituksissa", kommentoi ikoneista vastannut Laura.

”Esitysten ja somen tekeminen on nyt helpompaa. Asiakkailtakin on tullut hyvää palautetta. Pärjäämme näillä pitkälle tulevaisuuteen. Pyrimme kuitenkin siihen, että visuaalinen ilme muuttuu ja kehittyy”, Anna Niemelä ennakoi.

HNY:n naiset kannustavat visuaalisen uudistuksen edessä olevaa miettimään omia tarpeita, priorisoimaan ja luottamaan ammattilaisiin.

”Mieti, mikä omassa firmassa on erityistä ja mitä haluat tuoda esiin. Keksille ei tarvitse kertoa, millaisia kuvia ja millaista graafista suunnittelua tarvitset. Pitää vain osata kertoa oman tekemisen ydin”, Elina Yrjölä vinkkaa.

 

"Keksille ei tarvitse kertoa, millaisia kuvia tarvitset.
 Pitää vain osata kertoa oman tekemisen ydin."

 

Samanlainen tapa katsoa maailmaa

HNY:llä ja Keksillä on samanlainen tekemisen filosofia.

”Molemmilla on suoraviivainen ja maanläheinen tapa tehdä asioita. Kummallakin on kunnianhimoa, mutta emme pidä otsaa itsetarkoituksellisesti rypyssä. Asiakas on molemmille ykkönen, ja pyrimme aina hahmottamaan asioiden ytimen. Hyväntahtoinen huumori on tekemisessä mukana”, HNY:läiset ynnäilevät.

Ehkä Keksi ja HNY nähdään vielä yhteisen projektin äärellä? Entuudestaan toisensa tunteneet HNY:n Elina ja Keksin Natalia ovat jo aiemmin kypsytelleet ajatusta yhteistyöstä. 

”Olisi kiva tehdä yhteistyötä asiakasprojekteissa. Kun brändin visuaalisuutta uudistetaan fiksulla tavalla, nousee usein esiin johtamiseen liittyviä tarpeita. Pitää ehkä etsiä vahvempaa yhteisymmärrystä siitä, mitä organisaatio tekee ja miten, ja viedä ajattelua käytäntöön. Tällaisissa asioissa me voimme auttaa”, HNY:n naiset kertovat.


 

Keissin tiimi

Asiakasvastaava

Natalia Baer

Tuottaja

Kata Niemi

Tuottaja

Karoliina Ek

Kuvaaja

Katri Lehtola

Graafinen suunnittelu

Jochum von Veh

Vastaavat keissit