Keissit

UniSportin kokonaisvaltainen brändityö

Olipa ihanaa heittäytyä koko sydämellä UniSportin hyvän fiiliksen treeneihin ja yhdenvertaisuutta korostaviin arvoihin. UniSportin visuaalisen ilmeen kirkastus laajeni kuvakonseptiksi ja rohkeasti valtavirrasta erottuvaksi kuvamaailmaksi. Brändin jalkautus oli niin tykätty päivä, että se saa jatkoa.

Unisport brändikuva

 

Se tavallinen tarina! Heittäydyimme työhömme hikipannat rullalla, saimme salin täydeltä liikunnan iloa ja tekijöillemme huippumukavia töitä. UniSportin brändin kirkastus oli todella antoisa projekti.

Kun pääkaupunkiseudun yliopistojen liikuntakeskus UniSport haki kumppania visuaalisen ilmeensä kirkastukseen, Keksi erottautui lähestymistavallaan ja kokonaisvaltaisella paneutumisellaan.

UniSportin markkinointisuunnittelija Reetta Kiuru kertoo, että Keksin työpajat herättivät ihastusta. Keksin perusteellinen työ pakotti Reetan mukaan UniSportin väen miettimään tarkasti brändin identiteettiä.

”Työpajoissa oli inspiroivaa käydä keskusteluja ja pohtia asioiden merkityksiä. Oli rento tunnelma ideoida ja viedä asioita eteenpäin. Saimme työpajoista itsekin paljon omaan päivittäiseen työhömme”, Reetta summaa työpajojen antia.
 

 

Unisport brändikuva

Rohkeasti erilainen kuvamaailma

UniSportin visuaalisen ilmeen kirkastus laajeni kuvakonseptiin, sanallisen viestinnän määrittelyyn ja kuvamaailmaan.

Alusta asti oli selvää, että tyypillisen treenikuvaston sijaan pääsisimme tekemään jotakin uudenlaista. Sekä kuvakonseptissa että kuvausten ideoinnissa haluttiin korostaa, että jokainen treenaa omalla tavallaan ja ihan jokainen on tervetullut UniSportiin. Ensimmäisen setin kuvista tuli juuri oikealla tavalla erilaisia, ja koko tiimi riemuitsi onnistumisesta. 

Uuden konseptin konkretisointi ei kuitenkaan aina ole ihan yksinkertaista. Unisportilaiset valikoivat kuvausten sadosta aluksi kuvia, jotka olivat hauskoja ja energisiä, mutta eivät herättäneet uuden kuvakonseptin mukaisia mielikuvia. Hep, aikalisä!

”Suostuttelin miettimään kuvavalintoja vielä uudelleen. Emme halunneet menettää sitä uniikkia kulmaa, jonka olimme yhdessä kuvakonseptissa määritelleet”, Keksin luova johtaja Natalia Baer kertoo. 

”Oli mahtavaa, että Natalia oli mukana keskustelemassa kuvavalinnoista. Pidin sitä tärkeänä, että unisportilaiset valitsisivat heidän viestiään ja arvojaan tukevat kuvat”, valokuvaaja Marjaana Malkamäki toteaa.

Suorapuheisuus ja suostuttelupuhelu kannattivat. Unisportilaiset valitsivat uudet kuvat, ja nyt kuvamaailma erottuu rohkeasti valtavirrasta.

”Mallit olivat mahtavia! Ilmeemme koki selkeän muutoksen, joka sopii hyvin uuteen visuun”, Reetta iloitsee.

 

 

Unisport brändikuva
Unisport brändikuva
Unisport brändikuva

Kuva on voimakas viesti

Valokuvaaja Marjaana Malkamäki kertoo, että on hienoa tehdä töitä, kun omat ja asiakkaan arvot kohtaavat.

”UniSport on ollut itselleni tosi mieluisa asiakas. Kuvatessani ajattelin, että haluan onnistua tässä erityisen hyvin, koska tämä on minulle todella tärkeää. Tuli olo, että kuvilla on oikeasti merkitystä.”

Aidon liikunnan ilon, spontaanien tilanteiden ja inhimillisyyden tavoittelu haastoi kuvaajaa hauskalla tavalla.

”Kiinteällä objektiivilla en olisi pystynyt tarttumaan tilanteisiin yhtä nopeasti, joten pääsin myös käyttämään kalustoa tavallista monipuolisemmin”, Marjaana toteaa.

Kuvakonseptin mukainen moninaisuus ja yhdenvertaisuus toteutui malliporukassa erinomaisesti – henkisesti ja fyysisesti.

”Mallien välinen dynamiikka on tosi tärkeää. Ei ollut tarkoitus tehdä täydellisiä jumppaliikkeitä vaan tavoitella aitoa fiilistä. Ohjeistimme malleja yksinkertaisesti liikkumaan, ja he heittäytyivät hienosti mukaan”, Marjaana juttelee.

 

 

Unisport brändikuva
Unisport brändikuva

Leikkisä ja helppokäyttöinen logo

Keksin AD Jochum von Veh kertoo, että unisportilaisten toiveet olivat sekä heille itselleen että Keksille selkeät. Visuaaliseen ilmeeseen ei toivottu järeitä muutoksia.

”He halusivat energisempää fiilistä ja toivoivat, että logoa olisi helpompi käyttää. Graafisia elementtejä oli paljon, ja ilme oli vähän pirstaloitunut.”

Jochum erotti toisistaan logotyypin ja keltaisen logoelementin.

”Logoelementti sai leikkisämmän roolin ja sitä voi nyt käyttää monipuolisemmin. Rajasin myös väripalettia kahteen väriin ja niiden eri sävyihin. Kaarilla saimme kuvien ja tekstipintojen välille vauhtia ja dynaamisuutta”, Jochum selittää.

Copywriter Anna-Kaisa Kivikoski kiteytti UniSportille äänensävyn, tarinan ja pari monimerkityksistä ydinviestiä. Runsaat esimerkit osoittavat nyt sisällöntuottajille, miten äänensävy konkretisoituu UniSportin viestinnässä.

”Tekstit tavoittivat hyvin toivomamme äänensävyn, ja niistä on helppo saada kiinni”, Reetta toteaa.

 

 

”Meillä on nyt todella toimiva kokonaisuus”

Reetta Kiurun mukaan UniSportin visuaalisen ilmeen kirkastus ja sanallistaminen onnistuivat hienosti. Matkan varrella muutoksen mittasuhteet yllättivät.

”Emme alussa ajatelleet, että teemme näin ison muutoksen, ainakaan näin nopealla aikataululla. Yhteistyö sujui kuitenkin todella hyvin, ja Keksi tavoitti oleellisen puolen meistä. Oli luontevaa jatkaa, ja nyt meillä on käytössä todella toimiva kokonaisuus.”

Miten uusi brändi konkretisoituu päivittäisessä työssä? Sitä unisportilaisten ei ole tarvinnut jäädä yksin pähkäilemään.


 

Brändin jalkautus oli menestys – ja olemme vasta päässeet alkuun

Ensimmäinen brändin jalkautus Keksin tiimin kanssa oli unisportilaisten keskuudessa tykätty päivä. Osallistujat tekivät käytännönläheisiä tehtäviä pienryhmissä, ilman hoppua ja ruuhkaa.

Koordinaattori Annina Ruhtila kertoo, että UniSportin asiakasneuvojille ja hallinnon työntekijöille järjestetystä jalkautustilaisuudesta jäi antoisa fiilis.

”Päivä oli todella onnistunut. Jalkautukset oli fasilitoitu hyvin, ja ihmiset lähtivät hienosti mukaan. Siihen vaikutti varmasti moni asia; tunnelma oli myönteinen, ryhmät olivat pieniä ja keskustelulle jäi hyvin aikaa.

Osallistujia ilahdutti jalkautuksen konkreettinen ohjelma. 

”Ryhmissä oli ihmisiä eri tiimeistä, ja se loi mukavan yhteisöllisen tunnelman. Kävimme mielenkiintoisia keskusteluja brändikirjan hyödyntämisestä, kuvavalinnoista ja siitä, miten äänensävy näkyy omassa työssä”, Annina juttelee.

Yhteiset työt saavat pian jatkoa. Kalenterissa on muun muassa videotuotanto ja seuraava brändin jalkautus. Jokaisella kerralla opimme tuntemaan toisemme paremmin.


 

Yhteydenottopyyntö

Keissin tiimi

Asiakasvastaava

Natalia Baer

Tuottaja

Karoliina Ek

Videokuvaaja

Anton Baer

Assistentti

Jesse Pohjonen

Assistentti

Julia Paajanen

Assistentti

Aada Lind