Keissit

Kuvakonsepti ja kuvat YTK:lle

Pönötystä ja byrokratiaa? Ei todellakaan. Suomen suurin työttömyyskassa YTK toivoi omaa kuvamaailmaa, jossa näkyisi sen mutkattomuus ja ihmisläheisyys. Konseptoinnista versoi uusia ideoita, ja järjestimme tehokkaan kuvauspäivän. Ykköskehut saimme sujuvaksi hiotusta prosessista.

YTK brändikuva.


"Tuntui heti, että homma on ammattilaisilla hallussa. Tunne konkretisoitui työpajoissa, tarjouksissa ja Luuttu-alustassa, jonka kautta oli hyvä viestiä ja hallita projektin kokonaisuutta."

Työtapamme hurmasi YTK:n väen heti kättelyssä.

Jututimme YTK:n markkinointipäällikkö Anne Rautua sekä asiakkuus- ja viestintäjohtaja Ilona Kangasta.

Työpajoissa onnistuimme houkuttelemaan esiin ideoita ja näkemyksiä, jotka tulivat YTK:laisille itselleenkin yllätyksenä.

"Oikeanlaisilla taustakartoituksilla Keksi sai napattua kiinni ajatuksistamme, joita emme itsekään osanneet heti tunnistaa. Koska kiirettä piisasi koronakevään vuoksi, arvostimme tätä tehokasta ja projektimaista otetta."

 

Työpaja etänä, miksi ei!

Vaikka järjestimme työpajat koronakevään takia poikkeuksellisesti etänä, anti ei jäänyt yhtään perinteistä laihemmaksi.

"Se ei menoa haitannut. Etätyövälineet tukevat tämänkaltaista työpajatyöskentelyä jo kohtuullisen hyvin."

Työpaja etänä, paikalla tai päällä seisten vaatii joka tapauksessa huolellista valmistautumista. Kun olimme tehneet kotiläksymme etukäteen, pääsimme heti olennaisen kimppuun.

"Keksiltä tuli kattavat ennakkokysymykset, joiden avulla osasimme jo ennakkoon pohtia oikeita asioita ja visioida tahtotilaamme. Työpajassa Keksi kuljetti ajatuksia eteenpäin kohti yhteistä näkemystä. On tärkeää, että konsepti on tarkkaan mietitty ja eri kuvatarpeet huomioitu, jotta kuvien käyttö on myöhemmin helppoa."

 

"Erittäin miellyttäväksi olette hioneet prosessinne,
ja olemme tosi iloisia uusista kuvista!”

 

YTK brändikuva.
YTK brändikuva.

Miten kuviin saadaan Suomi pienoiskoossa?

Kun kuvakonsepti oli hiottu valmiiksi, lähdimme yhdessä keskustelemaan kuvauspäivästä.

"Tuli nopeasti sellainen olo, että Keksissä ymmärrettiin, mitä halusimme."

Miten teimme sen? Meidän piti nähdä sekä lähelle että kauas. YTK:n suosion salaisuus on ihmisläheisyys, helppous ja erinomainen palvelu.

"YTK on normaaleja, positiivisia henkilöitä, todellisia tilanteita, arkisia hetkiä. Olemme myös yhteiskunnallinen toimija, joka edustaa ansioturvan osalta lähes 500 000 suomalaisen palkansaajaa. Siksi kuvissakin piti olla Suomi pienoiskoossa."

Kuvien tehtävä oli myös visualisoida eri aiheita, joita työelämän asiantuntijaorganisaatiossa päivittäin pyöritellään; työttömyyttä, työelämää, arkisia iloja ja työelämän aktiivista kehittämistä. 

"Kuvissa yhdistettiin tarinallisuutta ja henkilöhahmojen elämästä nousseita detaljeja. Kokonaisuus onnistui hyvin. Pidimme myös kuvaaja Pia Inbergin otteesta, jossa korostui moderni ja selkeä YTK:laisuus, mutta samalla lempeys."

 

”Kuinka ihania ja täydellisiä kuvia esikatseluista löytyikään!”

 

Kuvat ovat jo päässeet aktiiviseen käyttöön YTK:n eri materiaaleissa. Työaikaa ei enää kulu kuvapankkikuvien selaamiseen, eikä samoja kuvia tule muualla vastaan. 

"Nyt meillä on selkeä oma linja ja yhteensopiva tyyli kanavasta riippumatta."


 

YTK brändikuva.
YTK brändikuva.

Prosessi kulki kuin kiskoilla

Toimiva projektityökalu helpottaa yhdessä tekemistä. 

"Luuttu-alusta oli toimiva yhteydenpidon väline, jossa asiat olivat selkeästi järjestyksessä ja yhteydenpito on helppoa. Pallottelimme kuvien tarinoita yhdessä, jolloin kaikki yksityiskohdat tuli hiottua eri näkökulmista."

Työtapamme sai kehuja.

"Erittäin sujuvaksi hiottu prosessi projektialustasta tarjouksiin ja kuvien tilaamisesta kuvauksiin kulki kuin kiskoilla."

Matkan varrella puheeksi tulivat myös Jäsenpulssi-kyselyn infografiikat.

"Keksiltä löytyi ammattitaitoista osaamista infografiikoihin, mikä oli positiivinen yllätys. Nyt infografiikoihin on tehty hyvä konsepti, jonka pohjalta on helppo lähteä kuvittamaan Jäsenpulssin tuloksia."

Olemme iloisia siitä, että olemme pystyneet tarjoamaan YTK:laisille monenlaista asiantuntemusta, erilaisiin visuaalisiin haasteisiin. YTK:n Anne ja Ilona nyökyttelevät.

"On hienoa, että konseptitason suunnitelmat saadaan myös jalkautettua erilaisiin tarpeisiin kerralla."


 

YTK brändikuva.
YTK brändikuva.
YTK brändikuva.
YTK brändikuva.
YTK brändikuva.
YTK brändikuva.
YTK brändikuva.
YTK brändikuva.
YTK brändikuva.
Yhteydenottopyyntö

Keissin tiimi

Asiakasvastaava

Jenni-Justiina Niemi

Tuottaja

Kata Niemi

Valokuvaaja

Pia Ingberg

Stylisti

Helena Taylor

Meikkaaja

Tiina Willman

Assistentti

Julia Paajanen