Keissit

EHYT ry

Toteutimme Ehkäisevän päihdetyön viikkolle ON OK -kampanjan, jonka yhtenä osana tuotimme Keksin ihka ensimmäisen podcastin!

 

Ehkäisevän päihdetyön viikkoa vietetään vuosittain marraskuussa ja vuonna 2020 teemana on kannabis. Kampanja levittäytyy Suomessa kuntiin ja kaupunkeihin, kouluihin sekä oppilaitoksiin.

Ydinviestinä on tänä vuonna kannustaa avoimeen keskusteluun kannabiksen käytöstä ja tarjota erityisesti nuorille aikuisille tietoa, apua ja tukea. Materiaalia käyttävät Ehkäisevän päihdetyö järjestöverkoston lisäksi EPT-viikon yhteistyökumppanit. Verkostoon kuuluu kaikkiaan 56 sosiaali- ja terveysalan järjestöä.

 

Miten tavoittaa nuoret aikuiset?

Aluksi keskityimme erilaisiin näkökulmiin työpajoissa, joihin osallistui järjestöjen viestinnästä vastaavia ja nuoria kokemusasiantuntijoita. Pohdimme yhdessä viestinnän äänensävyä, mielikuvia sekä oikeaa kohderyhmää. Mietimme, millainen viesti tavoittaa nuoret, mikä on kiinnostavaa ja uskottavaa.

Alkuperäisen tarjouspyynnön ja lopullisen tuotannon välillä tapahtui monta oivallusta. Yksi Keksin vahvuuksista on taito katsoa asioita eri kanteilta ja ottaa ihmiset mukaan suunnitteluun. Mitä haasteellisempi kokonaisuus, sitä tärkeämpää on löytää ratkaisut yhdessä.

Työpajojen aikana selvisi kaksi ydinasiaa:
1. Kampanjan täytyy olla totta, sen pitää ammentaa oikeista kokemuksista uskottavasti.
2. Kampanjan tulee madaltaa kynnystä puhua asioista avoimesti.

 

Rehellinen ja koskettava ote hommaan

Työpajoihin osallistuneiden nuorten avulla hioimme kampanjan sloganin ”On ok”. Se sitoo yhteen kaikki kampanjan tärkeät ja keskeiset kysymykset, nuorten aikuisten omalla äänellä.

Keksin AD Jochum von Veh kuvailee työskentelyä näin: ”Kukaan ei halunnut lähteä tekemään mitään ’yo nuori’ -kampanjaa. Ei graffitia, ei leikkisää typografiaa, ei kosiskelua. Ei myöskään käskyjä eikä komentoja. Aihe on vakava ja vaatii avoimen ja asiallisen lähestymistavan. Nuoret ovat älykkäitä, he haistavat kyllä yli- ja alilyönnit.

Työpajatyöskentelyssä nuoret vapaaehtoiset olivat suunnittelun keskiössä ja oli ilahduttavaa saada juuri nuorilta vastakaikua ideoillemme. Siitä tiesimme, että olimme oikeilla jäljillä. Toivon, että tämä monikanavainen kampanja herättää ajatuksia, tavoittaa mahdollisimman monta nuorta ja tarjoaa tukea sitä tarvitseville.

 

EHYT ry-ON OK kampanja
EHYT ry-ON OK kampanja

”Keksin rohkeat avaukset saivat meidätkin ajattelemaan uusiksi”

”Tavoitteena 2020 teemaviikolla on, että puhumisen kynnys madaltuu ja nuoret aikuiset voivat avoimesti keskustella omaan tai kaverin kannabiksen käyttöön liittyvistä ajatuksista ja huolista ilman tabuja ja mystifiointia. Kampanjalla kerrotaan, että vaihtoehtoja on. Et ole yksin, ja apua löytyy”, summaa Maaret Väkinen, viestinnän asiantuntija  EHYT ry:stä. Hän on vaikuttunut Keksin luovasta ajattelusta:

”Keksiläisillä oli alusta alkaen hienosti mietittynä konsepti, miten lähestyä isoa aihetta. Me olimme osanneet tietysti tarjouspyynnössä määritellä osan tarpeistamme, mutta Keksi ehdottikin ihan uudenlaista lähestymistapaa, joka osallisti verkostoamme ja nuoria.

Työpajoissa Keksi sai heistä irti sen viestinnällisen iskevyyden, jonka haastava aihe vaatii. Kaikessa tekemisessä oli läsnä arvostus nuoria ja heidän omaa ääntään kohtaan.

Oivallus podcastista syntyi työpajassa, ja kun haastateltaviksi löytyivät nuoret, joilla on oikeasti omaa käyttötaustaa ja uskallus puhua asiasta julkisesti, olimme hyvässä vauhdissa pääsemässä kohti asetettua tavoitetta.

Keksi kokosi mahtavan tiimin juuri meitä varten. He osasivat sitouttaa ainutlaatuisella tavalla jopa näin laajan järjestöverkoston. Tulokulmat olivat luovia ja tuoreita, budjetti ja aikataulu pitivät. Kaiken jumppaamisen jälkeen meillä on tosi hieno ja toimiva kampanja, joka tarjoaa varmasti apua ja tukea monelle nuorelle.

 

EHYT ry-ON OK kampanja
EHYT ry-ON OK kampanja

Visuaalisesta viestinnästä hybridituotannoiksi

”Saimme keväällä Business Finlandilta tukea Keksin osaamisen kehittämiseen ja päätimme tässä yleishyödyllisessä asiakkuudessa kehittää asioita, joista uskomme asiakkaillemme laajemminkin olevan hyötyä ja meille uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Kehittämisen yhtenä tuotoksena teimme Keksin historian ensimmäisen podcastin ja loimme asiakkaalle omaa äänimaailmaa”, kertoo Keksin luova johtaja Natalia Baer.

Podcastin juontajana toiminut toimittaja ja media-ammattilainen Santtu Palm kertoo kokemuksen olleen selkeä, sujuva ja mukava:

”Ei olisi uskonut, että Keksi oli ensimmäistä kertaa asialla, niin hyvin hommat rullasivat. Yleensä kaikkiin, oikein hyviinkin proggiksiin, kuuluu tietty määrä säätämistä. Keksin tapauksessa säädön määrä oli nolla. Kaikki tiesivät, miksi tätä tehdään ja kenelle. Sairaan toimivaa! Nuorten kanssa meillä syntyi hyvä ja syvä luottamuksen ilmapiiri ja pystyimme puhumaan ihan kaikesta. Heillä oli sana hallussaan, ja podcastissa kuuluu vahvasti yhteinen energiamme.

Keksin tiimiin on kevään aikana liittynyt Emil Sana, joka vastasi äänimaailman eheydestä, äänityksistä ja leikkauksesta. Äänimaailman merkitys on valtava: ääni on elementti, jonka tärkeyden huomaa usein vasta, jos se puuttuu tai on huonosti toteutettu.

Laaja aihe kiteytyy napakkaan ja helposti lähestyttävään muotoon

Tässä Keksin tuotannossa oli iso työryhmä ja poikkeuksellisen paljon liikkuvia osia. Tiimimme oli innokas kokeilemaan ja kehittämään uutta. Kiitos asiakkaamme erinomaiselle yhteyshenkilölle Maaretille, järjestöjen omalle viestintäpoolille ja vapaaehtoisille kuvattavina olleille nuorille. Erityiskiitos Atelle, Emmalle ja Eetulle, jotka osallistuivat podcastin tekoon omilla, henkilökohtaisilla tarinoillaan. Kuten Eetu podcastissa sanoo, on tärkeää vähentää stigmaa aiheen ympärillä ja sen sijaan edistää nuorten mahdollisuuksia puhua huolistaan ja kokemuksistaan päihteisiin liittyen.

”Tässä projektissa positiivista oli, miten avoimesti aiheeseen suhtauduttiin, miten siitä pystyttiin keskustelemaan ja purkamaan ennakkoluuloja. Kaikki meni mun näkökulmasta tosi sujuvasti ja itselle jäi hyvä mieli. Podcast kuulostaa tosi hyvältä”, kertoo Emma, podcastissa haastateltu vapaaehtoinen. 

”Autoimme toivottavasti asiakastamme oivaltamaan asioita ja tekemään laadukasta materiaalia, joista on apua heidän haastavassa viestintätyössään pitkällä tähtäimellä. Tämä oli tosi hyvä ja opettavainen projekti”, sanoo Natalia.

 

Tutustu kampanjaan ja kuuntele loput podcastin jaksot EPT viikon kampanja sivulta kysyminenkannattaa.fi.

Yhteydenottopyyntö

Keissin tiimi

Asiakasvastaava

Natalia Baer

Valokuvaaja

Pietari Purovaara

Toimittaja

Santtu Palm

Leikkaaja

Lyydia Mäkipää

Äänisuunnittelija

Emil Sana

Tuottaja

Julia Paajanen

Tuottaja

Karoliina Ek

Tuottaja

Jesse Pohjonen