Keissit

Suoraa puhetta kuvatuotannosta

Toteutimme päivän brändikuvauksen Feelia Ruokakaupalle. Miltä yksi ja sama tuotanto näyttää kahdesta eri näkökulmasta – asiakkaan ja Keksin asiakasvastaavan? Kysyimme Susanna Oksmanilta, joka toimii Feelia Ruokakaupan verkkokauppaspesialistina, ja Jenni-Justiina Niemeltä. Näin he vastasivat!

Feelia Ruokakaupan brändikuva, jossa kaksi henkilöä hymyilevät toisilleen ja pitävät käsissään kuohuviinilaseja.

Miksi projektiin lähdettiin?

 

Susanna: Tarvitsimme brändiämme tukevan oman kuvapankin. Kuviemme pitää purra niin somessa, hakukoneissa, osana vaikuttajayhteistyötä, uutiskirjeessä kuin Feelia Ruokakaupan omassa verkkokaupassakin – tarvittaessa jopa tv:ssä tai ulkomainonnassa. Keksin näemme visuaalisen viestinnän monipuolisena superammattilaisena. Toteutetut työt ja Keksin asiantuntijaverkosto olivat alusta asti vaikuttavia ja oma Tavismallipankki ihan huikea!

 

Jenni: Asiakkaalla oli selkeä tarve ja tunnistimme heti ensi puhelusta, että tässä on mahdollisuus hyvään yhteistyöhön – yhteinen sävel löytyi saman tien. Hintavääntöjen ja tarjouskisailun sijaan keskityimme miettimään konkreettista toteutusta ja muotoilemaan asiakkaalle sopivaa ratkaisua. Tätä luonnollisesti helpotti, että asiakkaalla oli budjetti tiedossa ja siitä keskusteltiin avoimesti.

 

Feelia Ruokakaupan brändikuva, jossa kaksi henkilöä istuvat ja syövät pöydän ääressä. Feelia Ruokakaupan brändikuva, jossa lapsi on nostanut maistiaisen pannulla olleesta ruuasta puukauhaan.
Feelia Ruokakaupan brändikuva, jossa henkilö ottaa/laittaa uuniin ruokaa. Feelia Ruokakaupan brändikuva, jossa henkilö hymyilee ja pitää valmista uuniruokaa käsissään.

Kuvien viestinnällinen merkitys ja brändikuvien tärkeys?

 

Susanna: Kuvien avulla brändi-ilmeemme pysyy yhtenäisenä ja tunnistettavana ja kuvat ovatkin markkinointimme kulmakivi. Omien brändikuvien avulla välitämme tunnetta ja voimme viestiä täsmällisesti palvelustamme ja sen tuottamasta arvosta asiakkaalle. Hyvät kuvat auttavat asiakasta samaistumaan meihin ja näkemään palvelumme arvon. On myös tärkeää, että kuvissa näkyvät omat tuotteemme.

 

Jenni: Tämä kuvasarja koko laajuudessaan ja ainutlaatuisuudessaan on tehty juuri Feelia Ruokakaupalle. Kenelläkään muulla toimijalla ei voisi olla käytössään juuri näitä kuvia. Mallit, Feelia Ruokakaupan omat ruuat, tarkkaan harkittu stailaus, uskottavat ja samaistuttavat kuva-aiheet ja -tilanteet – kaikki tämä rakentaa ja vahvistaa juuri tätä brändiä. Sellaisen yhtenäisen kuvasarjan, jossa toteutuvat kaikki asiakkaalle tärkeät asiat, tuottaminen on myös kustannusatehokasta verrattuna kompromissiin, jossa brändikuvasto kootaan kuvapankeista. Lisämausteena ripottelimme mukaan toteutukseen kuvallisia oivalluksia Feelia Ruokakaupan tähtiasiakkuuksista viestimistä ajatellen.

 

Feelia Ruokakaupan brändikuva, jossa henkilö istuu ulkona, nojaa toiseen käteensä ja hymyilee.

Kuvatuotannon arvo?

 

Susanna: Saimme kuvamateriaalia markkinointiimme juuri sellaisista tilanteista, joihin palvelumme tuo apua. Ja rahoillemme saimme todellakin vastinetta. Kuvausprojektin suunnittelu ja toteutus oli ammattimaista ja tehokasta. Saimme käyttöömme eri osa-alueiden huippuammattilaiset ja meidän brändiimme sopivat mallit. Lopputuloksena meillä on nyt todella kattava ja laadukas kuvapankki vuosiksi eteenpäin!

 

Jenni: Kaikken isoin kuvatuotantoon vaikuttava asia on hyvä yhteistyö asiakkaan ja meidän välillä: kun asioita viedään yhdessä eteenpäin ja kaikki panokset pannaan yhteisen hyvän eteen. Sillä, että ollaan kuvainnollisesti samalla puolella pöytää, on valtavan suuri arvo lopputuloksenkin kannalta.

 

Feelia Ruokakaupan brändikuva, jossa kaksi henkilöä istuvat ulkona pöydän ääressä ja hymyilevät toisilleen, toisella heistä on ruokalautanen edessään pöydällä. feelia Ruokakaupan brändikuva, jossa kaksi lasta puhaltavat isoja saippuakuplia ulkona.
Feelia Ruokakaupan brändikuva, jossa neljä aikuista ja kaksi lasta ruokailevat yhdessä pöydän ääressä. Feelia Ruokakaupan brändikuva, jossa henkilö hymyilee ja pitää käsissään pientä yrttiä, joka on ruukussa.

Keksi palveluntarjoajana?

 

Susanna: Keksin palvelu oli ensiluokkaista. Jo ensimmäinen puhelu oli niin ihana, kun Keksillä innostuttiin kuvausprojektista ihan täysillä! Meillä oli kuvauksiin paljon toiveita, todella haastava aikataulu ja rajallinen budjetti. Keksin kanssa oli helppoa käydä asiat avoimesti läpi, ideat lentelivät puolin ja toisin, ja lopulta saatiin kasaan uskomattoman tehokas kuvaussuunnitelma. Keksi kasasi meille huikean asiantuntijatiimin ja täydelliset tavismallit kuvauksiin omien malliemme rinnalle.

 

Jenni: Meidän erityisosaamistamme on, ettemme lupaa tehdä kaikkea, jos se on mahdotonta käytettävissä olevalla ajalla ja rahalla. Mutta lupaamme tehdä mahdollisimman hyvin ja tehokkaasti. Oli hienoa, että asiakas luotti näkemykseemme, kun me sanoimme, että nyt on listalla liikaa aiheita yhdessä kuvauspäivässä toteutattavaksi. Yhdessä priorisoimme ja karsimme kokonaisuutta niin, että tuotantopäivästä saatiin intensiivinen ja onnistunut. Valintoja pitää tehdä, niitä ei kannata vältellä!

 

Feelia Ruokakaupan brändikuva, jossa henkilö valmistaa ruokaa keittolevyllä makuuhuoneessa ja samalla katsoo puhelintaan.

Projektin suunnittelu ja yhteistyö?

 

Susanna: Keksin työskentely oli juuri sellaista, mistä minä pidän – idearikasta, järjestelmällistä ja supertehokasta. Ja tämä kaikki tehtiin vielä hymyssä suin! Lisäpisteitä tulee vielä Keksin omasta projektityökalusta, jossa kaikki kommunikointi pysyi yhdessä paikassa, tieto tavoitti helposti oikeat ihmiset ja vältyttiin tuskaiselta sähköpostirumbalta. Suosittelemme Keksiä brändikuvauksiin sellaisille yrityksille, jotka haluavat kuviltaan laatua ja vaikuttavuutta, sekä kumppanilta hyviä projektinjohtotaitoja. Onnistuneiden kuvien takana on niin paljon asioita, ettei sitä kaikkea äkkiseltään tule ajatelleeksi – oikeanlaisen lokaation ja mallien hankinta sekä stailaus, sopivan kuvaajan löytäminen, tuotteiden esillepano ja about sata muuta asiaa. Jotta kaikki onnistuu kuvauspäivänä, niin jokainen osa-alue täytyy suunnitella huolella ja kommunikoida ajoissa oikeille henkilöille.

 

Jenni: Hyvän projektin aikaisen yhteistyön lisäksi asiakkaan vastuulla on tuotetun materiaalin ahkera käyttö. Oikeastaan vasta käytön myötä voidaan arvioida, onko projekti ollut onnistunut investointi. Onko kuvia helppoa käyttää? Käytetäänkö niitä koko organisaatiossa? Vastaavatko kuvat tarpeita? Kestävätkö ne aikaa?  Me voimme seurata käyttöä vain sivusta ja iloita kovaa kulutusta. Ja toki osaltamme tuemme materiaalien helppoa käyttöä Keksin omalla mediapankilla.

 

Feelia Ruokakaupan brändikuva, jossa kaksi henkilö istuvat pöydän ääressä, toinen heistä ojentaa toiselle valmista uuniruokaa. Feelia Ruokakaupan brändikuva, jossa henkilö nojaa puuhun metsässä ja hymyilee vähän.
Feelia Ruokakaupan brändikuva, jossa kaksi aikuista ja lasta ovat pöydän ääressä ruokailemassa. Feelia Ruokakaupan brändikuva, jossa henkilö on talon ulko-ovella käsissään pahvilaatikko, jossa lukee: Pussi auki, kuumennus ja nauti!

Hinnoittelun läpinäkyvyys?

 

Susanna: Keksin hinnoittelu on reilua ja ennen kaikkea läpinäkyvää. Pelkkä kokonaishinta saattaa äkkiseltään tuntua isolta summalta, mutta Keksin tarjouksessa on selkeästi eritelty, että mistä kustannukset koostuvat. Kustannuksista pystyi keskustelemaan avoimesti ja suunnittelimme Keksin kanssa yhdessä sellaiset kuvaukset, jotka saatiin toteutettua mahdollisimman monipuolisesti, mutta kustannustehokkaasti. Kustannusarvio ei ylittynyt.

 

Jenni: Meidän kustannusarviomme perustuvat realistisiin työmääräarvioihin ja sekä pitkään että laajaan kokemukseen. Tiedämme aika hyvin, miten esimerkiksi kuvatuotantoja kannattaa ja voi tehdä tehokkaasti ja vastuullisesti. Meille on tärkeää, että asiakas tietää etukäteen, mitä hän saa ja mitä hän siitä maksaa. Ja siksihän kustannusarviot tehdään, että niissä pysytään!

 

Feelia Ruokakaupan brändikuva, jossa kaksi tähden muotoista piparimuottia on painettu vihertäviin hedelmiin.

Muita terveisiä?

 

Susanna: Tiivis projekti imaisi nopeasti mukaansa ja oli vahva tunne, että tätä tehdään aidosti yhdessä. On oikeasti vaikeaa sanoa, mikä ilahdutti projektin aikana eniten, koska Keksi ylitti odotukset niin monessa kohdassa! Tiimille iso kiitos. Eipä tule äkkiseltään mieleen mukavampaa ja inspiroivampaa projektia.

 

Jenni: Yhteistyö Feelia Ruokakaupan kanssa toi meille Keksiin ihan odottamatontakin iloa. Olemme nimittäin tilanneet Feelia Ruokakaupan ruokia Keksin pitempien tuotantopäivien cateringiksi. Tiiviinä kuvauspäivinä voimme nauttia helposti kunnon kotiruokaa – parhaimmillaan asiakas, mallit ja keksiläiset kaikki saman pöydän ääressä.

Keissin tiimi

Asiakasvastaava

Jenni-Justiina Niemi

Tuottaja

Pia Hollo

Kuvaaja

Pia Inberg

Stylisti

Helena Taylor

Meikkaaja

Iitu Kettunen

Ruokastylisti

Marja Samuli