Keissit

Business Finlandin uniikki ja linjakas kuvamaailma

Miten suomalaisen edelläkävijyyden, tahtotilan ja kilpailukyvyn voi visualisoida raikkaasti, ilmiselvää Suomi-kuvastoa välttäen? Kunnianhimoinen kuvakonseptointi vaati merkityksellistä keskustelua ja ymmärrystä. Suunnittelimme Business Finlandille tulevaisuuteen katsovan kuvakonseptin, joka ammentaa syvältä asiakkaan arvoista ja strategiasta.

Yhteydenottopyyntö
Business Finland brändikuvat, valokuvaaja Antti Karppinen
Business Finland brändikuvat, valokuvaaja Antti Karppinen
Business Finland brändikuvat, valokuvaaja Antti Karppinen

Tiesimme, että Business Finlandin kuvakonseptointi olisi haukkaus isoa ja monikerroksista kakkua. Se vaatisi tiivistä vuoropuhelua, lujaa projektinhallintaa, näkemyksellisyyttä ja ymmärrystä yhteiskunnallisista asioista. Mutta mehän olimme nälkäisiä!

Business Finlandin strategiaan pohjautuvasta kuvamaailmasta piti välittyä Suomen edelläkävijyys ja houkuttelevuus, kestävän kehityksen teemat sekä Business Finlandin rooli suomalaisten yritysten kilpailukyvyn ja innovaatioiden tukijana. Tietysti myös aito suomalaisuus – ilmiselvää Suomi-kuvastoa välttäen.

”Ennen kun lähdimme suunnittelemaan kuvamaailmaa, meidän piti ymmärtää Business Finlandin strategia, arvot ja niiden sisältö juuria myöten. Ymmärryksen edellytys on merkityksellinen keskustelu ja se, että asiakkaan kanssa löytyy yhteinen päämäärä”, Keksin luova johtaja Natalia Baer taustoittaa prosessia.

 

“Yhdessä on helppo työskennellä, kun samalta kumppanilta saa koko paketin konseptista ja strategisesta suunnittelusta kuvatuotantoon asti.”

 

 

Business Finland brändikuvat, valokuvaaja Mikko Törmänen
Business Finland brändikuvat, valokuvaaja Mikko Törmänen

Miten visualisoidaan edelläkävijyys?

Business Finlandin laajojen aihepiirien ja abstraktien teemojen visualisointi oli haastava tehtävä. Miten konkretisoida edelläkävijyys, kilpailukyky ja potentiaali? Tai aihe, jossa ei voi näyttää yksittäisen toimijan työtä? Miten luodaan tulevaisuuteen katsova suomalainen kuvamaailma, johon jokainen meistä voi samaistua?

Syvennyimme työpajoissa Business Finlandin strategisiin teemoihin ja miten ne saataisiin kytkettyä uuteen kuvamaailmaan.

”Halusimme, että kuvamaailmastamme tulee brändimme mukainen ja näköinen. Työpajoissa mietimme yhdessä kuvatarpeita, kuvien käyttökohteita ja asiakkaidemme maailmaa strategisten pääviestiemme näkökulmasta”, Business Finlandin markkinointiviestintäpäällikkö Siru Nori kertoo.

Siru toteaa, että Business Finland tukee yrityksiä, jotka suhtautuvat kunnianhimoisesti kansainväliseen kasvuun, ja sen piti myös näkyä kuvissa.

”Samalla halusimme kertoa, että olemme helposti lähestyttävä inhimillinen kumppani. Halusimme kuviin raikkaan ja modernin värimaiseman.”

 

 

Business Finland brändikuvat, valokuvaaja Mikko Törmänen
Business Finland brändikuvat, valokuvaaja Mikko Törmänen

Sukellus suomalaisten yhteiseen tulevaisuuteen

Business Finlandin uuden kuvamaailman tarkoitus on herättää kiinnostusta, nostattaa tunteita ja vahvistaa Business Finlandin tunnistettavuutta.

”Kuvakonseptin työstäminen oli todella mielenkiintoista. Se oli kuin sukellus yhteiseen tulevaisuuteemme ja siihen liittyvään tahtotilaan. Siihen kaikkeen, mitä me suomalaiset teemme paremman huomisen eteen”, Keksin Natalia juttelee.

Pääsimme myös herättämään kuvakonseptin eloon ensimmäisessä uuden konseptin mukaisessa kuvatuotannossa. Työ vaati huolellista taustatyötä ja tietoon pohjautuvaa luovaa ajattelua. Ydinosaamiseltamme vaadittiin ehdotonta parasta. Business Finland on suomalaisen yritysmaailman ikkuna maailmalle, ja globaalissa ympäristössä jokaisen kuvan tulee olla priimaa.

”Kuvamaailman tuli olla uniikki ja laadukas visuaalinen kokonaisuus, jossa näkyy Business Finlandin rooli yhteiskunnassa. Teimme poikkeuksellisen ratkaisun – tiimiin valittiin kolme kuvaajaa. Antti Karppinen ideoimaan ja rakentamaan komposiittikuvia, Markus Pentikäinen kuvaamaan tarkan ohjeistuksen mukaisesti Antin tarvitsemat taustat rakennettuihin kuviin ja Mikko Törmänen kuvaamaan brändikuvat. Onnistuimme toteuttamaan konseptin mukaisen kokonaisuuden hienosti tällä tiimillä”, Natalia kertoo.

”Keksillä on hyvä kokonaisvaltainen ymmärrys visuaalisesta maailmasta. Yhdessä on helppo työskennellä, kun samalta kumppanilta saa koko paketin konseptista ja strategisesta suunnittelusta kuvatuotantoon asti”, Siru Nori toteaa.

Selkeä kuvakonsepti loi Sirun mukaan Business Finlandin kuvamaailmalle hyvän perustan.

”Nyt voimme viedä asioita suunnitelmallisesti eteenpäin.”

 

 

Business Finland brändikuvat, valokuvaaja Mikko Törmänen
Business Finland brändikuvat, valokuvaaja Mikko Törmänen Business Finland brändikuvat, valokuvaaja Mikko Törmänen
Business Finland brändikuvat, valokuvaaja Mikko Törmänen Business Finland brändikuvat, valokuvaaja Mikko Törmänen
Business Finland brändikuvat, valokuvaaja Mikko Törmänen
Business Finland brändikuvat, valokuvaaja Mikko Törmänen Business Finland brändikuvat, valokuvaaja Mikko Törmänen
Business Finland brändikuvat, valokuvaaja Mikko Törmänen Business Finland brändikuvat, valokuvaaja Mikko Törmänen
Business Finland brändikuvat, valokuvaaja Mikko Törmänen

Keissin tiimi

Asiakasvastaava

Natalia Baer

Tuottaja

Karoliina Ek

Kuvaaja

Antti Karppinen

Stylisti

Pia Hollo

Meikkaaja

Tiina Willman

Assistentti

Julia Paajanen